Informujemy, że zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 2021r. o Ochotniczych Strażach Pożarnych, według przepisów prawa (zawartych w art. 16, 17, 18 tejże ustawy) strażakom ochotnikom przysługuje świadczenie pieniężne:
Strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w Ochotniczej Straży Pożarnej w wysokości 200 zł.
Prawo do świadczenia ratowniczego przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który:
– czynnie uczestniczył w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych:
w przypadku mężczyzn – przez co najmniej 25 lat,
w przypadku kobiet – przez co najmniej 20 lat oraz osiągnął:
w przypadku mężczyzn – 65. rok życia,
w przypadku kobiet – 60. rok życia.
Przez czynne uczestnictwo należy rozumieć bezpośredni udział co najmniej raz w roku w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych. Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w ochotniczej straży pożarnej.
Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta miejskiego PSP w Kaliszu.
Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
– wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
– zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.
Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego musi być złożony na formularzu przedstawionym przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji jako załącznik do rozporządzenia.
Przy składaniu wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego należy do niego dołączyć trzy „oświadczenia świadków dotyczące udziału członka OSP w działaniach ratowniczych…”, w tym przynajmniej jedno podpisane przez osobę pełniącą funkcję publiczną w okresie określonym w oświadczeniu (długoletni urzędnik, działacz strażacki, radny, itp.).
Tak zgromadzone dokumenty („wniosek” oraz 3 oświadczenia) należy dostarczyć do Urzędu Gminy i Miasta Stawiszyn w celu weryfikacji kompletności wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego.
Wnioski należy składać do końca września 2022 roku.
Uwaga: powyższe informacje odnoszą się do osób, które ukończyły 65 rok życia (mężczyźni) lub 60 rok życia (kobiety) przed 1 stycznia 2022 roku.
Poniżej załączamy wzór wniosku oraz oświadczenia o przyznanie świadczenia ratowniczego.