Informacja

Powiększ obraz

Z dniem 1 stycznia 2025 roku wchodzą w życie istotne zmiany w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości. Zmiany te wynikają z nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która została uchwalona przez Sejm, podpisana przez Prezydenta RP i opublikowana w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1757 w dniu 29 listopada 2024 r.

Najważniejsze zmiany:

Trwały związek z gruntem

Wprowadzenie definicji trwałego związku z gruntem ma kluczowe znaczenie dla opodatkowania. Zgodnie z nowymi przepisami trwałe związanie z gruntem – takie połączenie obiektu budowlanego z gruntem, które zapewnia temu obiektowi stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym niezależnym od działania człowieka, mogącym zniszczyć lub spowodować przemieszczenie lub przesunięcie się obiektu budowlanego na inne miejsce

  • Hale namiotowe, które są stabilnie połączone z gruntem, będą traktowane jako budynki podlegające opodatkowaniu.
  • Garaże blaszane zakotwione w fundamentach punktowych, na wylewkach betonowych lub innych trwałych podłożach (np. polbruku) również będą uznawane za budynki.

Zmiana zasad dotyczących garaży w budynkach mieszkalnych

Garaże znajdujące się w budynkach mieszkalnych będą traktowane jako ich część. Osoby fizyczne nie mają obowiązku składania odrębnych informacji podatkowych w tej sprawie.

Rodzaje utwardzeń fundamentu do pobrania

Nowa definicja budowli

Zmodyfikowana definicja budowli wprowadza między innymi otwarty katalog urządzeń technicznych, które mogą podlegać opodatkowaniu jako urządzenia budowlane (budowle w rozumieniu podatkowym), jeżeli:

  • Są bezpośrednio związane z budynkiem lub budowlą,
  • Powstały w wyniku robót budowlanych w szerokim rozumieniu, w tym w ramach montażu.

Wykaz budowli itp. do pobrania

Wydłużony termin składania deklaracji podatkowych

Podatnicy będący osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi bez osobowości prawnej mogą złożyć deklaracje podatkowe na 2025 rok (formularz DN-1) do dnia 31 marca 2025 roku, pod warunkiem spełnienia następujących wymagań:

  1. Złożenie pisemnego zawiadomienia
    Do dnia 31 stycznia 2025 roku należy złożyć do organu podatkowego pisemne zawiadomienie zawierające:

    • Dane podatnika,
    • Nazwę organu podatkowego,
    • Oświadczenie o skorzystaniu z przedłużonego terminu składania deklaracji.
  2. Uiszczenie rat podatku za styczeń, luty i marzec 2025 roku
    Podatnicy muszą wpłacić miesięczne raty podatku w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie podatku za 2024 rok w następujących terminach:
  • Za styczeń: do dnia 31 stycznia 2025 r.
  • Za luty: do dnia 15 lutego 2025 r.
  • Za marzec: do dnia 15 marca 2025 r.

Zalecenia dla podatników:

W związku z istotnymi zmianami w definicjach oraz zakresem opodatkowania, zachęcamy Państwa do przeprowadzenia analizy posiadanych składników majątkowych pod kątem nowych przepisów.

W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu: 62 620 00 28